Waarom zie je als ondernemer jaarlijks hetzelfde patroon in periode Q? Wat is er bijzonder aan maand M? En wat maakt dat product Y geleidelijk aan steeds meer besteld wordt? Met een goede data-analyse van Robben Consulting worden deze belangrijke vragen beantwoord. ‘Data-analyse biedt inzicht, voorspelt de toekomst en vergroot daarmee de winstkansen’, weet Frida Robben.
Iedere ondernemer met een goedlopend bedrijf dient op de hoogte te zijn van de nodige bedrijfsinformatie. Zo krijg je immers inzicht in wie je klanten, medewerkers en leveranciers zijn. ‘Terwijl data ook iets kunnen zeggen over het voorraadniveau van een product, de marktontwikkeling in een bepaalde regio en het aantal verkopen in een specifieke periode’, weet Frida Robben van het IJmuidense Robben Consulting.
Voorspellen
Veel van deze gegevens worden bijgehouden, omdat ze nodig zijn voor de productie en het leveren van een product aan de klant. ‘Of omdat ze verplicht zijn voor verantwoording aan diverse overheidsinstellingen’, legt Robben uit. ‘Maar met een gedegen data-analyse zorg je ervoor dat ook wezenlijke ondernemingsvragen worden beantwoord: waarom is er in bepaalde periodes meer of minder vraag naar product Y? Welke klantgroepen zijn er in de loop der jaren geweest? Is er een klantgroep die misschien opnieuw geïnteresseerd kan zijn in onze producten? En kunnen we met deze informatie voorspellen wat er in de nabije toekomst op ons af gaat komen?
Samenbrengen gegevens
Dankzij 30 jaar ICT-ervaring bij financiële instellingen is Frida Robben expert op het gebied van data-analyses. Juist daarom begrijpt zij maar al te goed het belang van goede en betrouwbare bedrijfsinformatie. ‘Data-analyse gaat over het samenbrengen van deze gegevens vanaf het begin van het bestaan van het bedrijf’, vertelt Robben. ‘Maar ook over alle klanten die het bedrijf ooit gehad heeft, het verloop van alle producten én de gegevens over de branche.’
Analyse op maat
Uit een enorme berg data, is het vrijwel onmogelijk om handmatig bedrijfsinformatie te halen. Robben Consulting maakt daarom handig gebruik van een programmeertaal, die speciaal voor data-analyse vervaardigd is. ‘Ik gebruik geen standaardsoftware die vaak een krachtige computer vereist of een duur abonnement’, zegt Frida Robben. ‘Deze door Robben Consulting zelf ontwikkelde software kijkt naar jouw persoonlijke behoefte als ondernemer. Dat is een uitkomst, omdat het specifiek is ingericht voor jouw bedrijf en gebaseerd op jouw gegevens. Daarbij houd ik uiteraard rekening met je persoonlijke wensen. Daardoor ligt de nadruk op gebruikersgemak. Ik gebruik alleen díe toepassingen die nuttig zijn voor het leveren van extra inzicht om het beste resultaat uit jouw bedrijf te halen.’
Duidelijk in kaart
Robben Consulting brengt de data-analyse dan ook exact in kaart zoals jij het wilt. ‘Wil je een 2D, 3D of liever een bewegende grafiek om je resultaten in beeld te brengen? En welke kleuren kunnen het beste in een grafiek verwerkt worden? We kijken daarbij goed waaraan jij als ondernemer behoefte hebt. Dat is belangrijk, aangezien de grafische resultaatweergave van de data-analyse voor een belangrijk deel voor het inzicht zorgt.’
Meer info?
Kijk dan op de website www.robbenconsulting.nl voor de mogelijkheden. ‘Of neem contact met mij op om alle mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken’, aldus Frida Robben.
Robben Consulting
Rembrandtlaan 15
1971XP IJmuiden
T: 06?-?534 735 72
Plaats een reactie