Duurzaamheid als dagelijkse overweging

Ursa Paint is de trotse winnaar van de IJmond Duurzaam Award. De verffabriek van Toon en Machiel van Westerhoven is dagelijks bezig om de milieu-impact van de grondstoffen zo laag mogelijk te houden. In het productieproces worden steeds vaker natuurlijke ingrediënten gebruikt, zoals vlas dat in Amsterdam-Westpoort wordt gekweekt. 

 

Bij Rigo Verfcentrum, waar Ursa Paint deel van uitmaakt, is duurzaamheid al decennia lang een leidend thema. Nog ver voordat de grote producenten zich met milieuvriendelijke oplossingen gingen bezighouden, werd in IJmuiden al gewerkt aan ‘groene’ verf. Grote inspirator was Arnold van Westerhoven, die net als zijn broer Robert inmiddels met pensioen is. Hij kwam tijdens zijn studie in Duitsland in aanraking met een nieuwe visie op het milieu. Mede door de Club van Rome, een groep wetenschappers die in de jaren zeventig van de vorige eeuw hun bezorgdheid uitten over de toekomst van de woon- en leefomgeving. Dat was voor Arnold en Robert aanleiding om het familiebedrijf Rigo om te vormen tot een milieuvriendelijke verfproducent. ‘Duurzaamheid hoort bij de dagelijkse overwegingen in ons bedrijfsproces’, zegt Machiel van Westerhoven, die samen met zijn broer Toon de derde generatie Van Westerhovens vertegenwoordigt.

Voor ons is het vanzelfsprekend om bij de keuze van grondstoffen te kijken naar de prijs, kwaliteit, beschikbaarheid én de duurzaamheidaspecten. Wij willen weten wat het betekent voor de milieu-impact.’ Het op een goede manier vermarkten van hun product is een cruciale vervolgstap, stelt Toon van Westerhoven. ‘Het wordt steeds belangrijker om transparant te zijn over wie je echt bent. Dat komt onder andere door internet. Google stelt de consument in staat te controleren of een marketingslogan van een bedrijf wel klopt. Hierdoor wordt het gelukkig steeds belangrijker om eerlijk en oprecht te zijn in wat je zegt en doet. Het winnen van de IJmond Duurzaam Award sterkt ons in de gedachte dat wij goed bezig zijn. Daar kunnen wij als bedrijf van profiteren, want de groep consumenten die bewust kiest en eerlijk vakmanschap weet te waarderen, wordt steeds groter.’ Afnemers overtuigen van het verhaal achter de verf is een belangrijke missie van Toon en Machiel van Westerhoven, maar kennis delen hoort daar ook bij. ‘Wij vinden het onze taak om de wederkerigheid toe te laten nemen. Vroeger sprak je over ‘de klant is koning’, later werd het ‘de klant moet zich koning voelen’ en tegenwoordig is steeds meer sprake van een gelijkwaardige situatie. Je moet elkaar wat te bieden hebben. Dat vinden wij een interessante ontwikkeling. De nieuwe slogan van de Rabobank, aandeel in elkaar, sluit daar goed bij aan.’ ‘Identiteit is niet alleen een schil, maar zit veel dieper in het bedrijf’, vult accountmanager Jacqueline Kwakernaak van Rabobank IJmond aan.

‘Wij dragen bedrijven met een uniek DNA een warm hart toe, zeker als zij wat terugdoen voor hun omgeving en bereid zijn om kennis te delen. Wij zijn er ook niet alleen om geld te leveren, maar ook voor het aangaan van duurzame relaties. Daarin vinden wij elkaar. Ursa Paint is een klant waar wij in meerdere opzichten trots op zijn.’ De verffabriek is onlangs volledig in handen gekomen van Toon en Machiel van Westerhoven. In dat proces was een grote rol weggelegd voor de accountant en de Rabobank. ‘De bedrijfsovername betekende ook een generatiewissel’, vertelt Machiel van Westerhoven. ‘Dat betekent dat je elkaar de ruimte moet geven. Wij kwam tot het inzicht dat het je niet alleen piketpalen moet slaan met het vizier op de toekomst, maar dat het ook belangrijk is om je te realiseren dat het verleden de basis vormt. Wij richten ons vooral op het positioneren in de veranderende maatschappij. Ondertussen willen wij recht doen aan het erfgoed van onze opa, oma, vader en oom. Daarom staat deze boom ook in onze kantine. De wortels symboliseren het verleden; zij geven sterkte aan de boom. De takken zijn wij. Die reiken naar nieuwe mogelijkheden.’ Ondanks het sterke historische besef zitten de broers vol ideeën voor de toekomst, opgedaan tijdens een inspiratiesessie op Natuurkampeerterrein Schoonenberg in Driehuis. Uiteraard in gezelschap van hun partners, want die maken nadrukkelijk onderdeel uit van het creatieve en organisatorische brein van de dynamische onderneming. Toon van Westerhoven: ‘In de periode tot 2020 willen we uitgroeien tot een eigenzinnige verffabriek met één sterk merk. Daarnaast zien wij onze klant graag als vriend, en voor vrienden ga je door het vuur. Het derde speerpunt is dat we ons vakmanschap nog meer willen onderstrepen.’ Mede dankzij de Rabobank en de accountant is er na de overname voldoende geld over om te kunnen investeren in nieuwe ideeën. ‘Daar zijn we alle betrokkenen erg dankbaar voor’, besluit Machiel van Westerhoven.

Regionaal kenniscentrum Rigo, de oorsprong van Ursa Paint, bestaat bijna 80 jaar en behoort daarmee tot de oudste ondernemingen in IJmuiden. Het bekende verfcentrum aan de IJmuiderstraatweg is al decennia lang een vertrouwd adres voor professionele schilders en doe-het-zelvers. De ondersteuning die de medewerkers (gratis) bieden gaat veel verder dan het aanprijzen van het juiste product. In feite is Rigo hét regionale kenniscentrum op het gebied van verf. 

Meer weten?

Rabobank IJmond vindt dat kennis delen cruciaal is voor een regio met krachtige, succesvolle ondernemers.
T: (023) 513 36 00 E: bedrijven@ijmond.rabobank.nl

 

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development