Congres van OV IJmond, Tata Steel en Rabobank IJmond
Een nieuw topproduct van Tata Steel, de bouw van de grootste sluis ter wereld, een verbeterd regio-imago én de grote kracht van de voedsel-industrie. Tijdens het congres ‘Grenzen verleggen, een jaar later’ bleek dat de IJmond over krachtige economische tools beschikt. ‘Maar die kracht moeten we nog beter uitdragen.’
Eind 2016 werden in het congrescentrum van Tata Steel grenzen verlegd met de lancering van de Kracht van de IJmond van Rabobank, OV IJmond en de Regionale Staalagenda van Tata Steel. Op 20 november j.l. kwamen IJmondiale bestuurders, politici én ondernemers hier wederom samen. Onder leiding van gespreksleider Jort Kelder werd gekeken: waar staat de IJmond, een jaar later, op het gebied van de high-tech maakindustrie, toerisme en leefomgeving? Zo’n 200 geïnteresseerde ondernemers zagen Kelder een paneldiscussie leiden met Elisabeth Post (gedeputeerde Provincie Noord-Holland), Peter van de Meerakker (directeur Zeehaven IJmuiden), Fabiènne Hendricks (Hoofd Tata Steel Academy), Martin Kooiman (DGA WinSys IT Solutions) en George Zapantoulis (directeur Bazaar Beverwijk).
Schone kracht Tata Steel
Daarnaast ging Kelder onder meer de zaal in om te debatteren met IJmondiale ondernemers, de nieuwe Beverwijkse burgemeester Martijn Smit en Tata Steel-voorman Hans van den Berg. ‘Leuk dat de IJmond aan circulaire economie en het milieu wil denken. Maar doet Tata Steel daar wel aan mee?’, zo stelde Kelder een prikkelende vraag aan Van den Berg. ‘Zeker’, riposteerde Van den Berg. ‘Ten eerste zijn we hard bezig om als Tata in 2050 energieneutraal te zijn. Bovendien hebben we met de ontwikkeling van Protact een prachtig nieuw product in handen. Wij kunnen een dunne film plastic op staal aanbrengen. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld conservenblikjes maken, waarbij de voedselproducenten zelf geen beschermingslaagje voor het voedsel op het staal hoeven toe te voegen. Wij hebben daarmee een aantal stappen in hun verwerkingsproces weggenomen. Tata Steel loopt hiermee voorop. Onze concurrenten kunnen dit niet.’ OV IJmond-voorzitter Ton van der Scheer voegde hieraan toe: ‘Onze Noordzeevis is het meest verse product wat je kunt krijgen. In combinatie met de nieuwe Protact-vinding van Tata, meldt de IJmond zich nu vooraan in de steeds belangrijker wordende food-industrie.’
Communicatie en toerisme
Toen Kelder ‘kietelde’ door te zeggen dat de IJmond louter een kolen- en staalberg is, stelden de aanwezigen massaal dat ‘onze regio veel meer is dan dat’. ‘Alleen moeten we dat veel beter uitdragen. Want veel mensen buiten onze regio weten nog niet welk moois wij hebben’, zei De Bazaar-baas Zapantoulis. ‘Een recent imago-onderzoek stelt dat we de geweldige innovatie- en circulaire kracht van onze industrie, communicatief heel goed naar buiten moeten brengen’, vult Van der Scheer aan. ‘Met de ontwikkelingen bij Tata, maar ook met de bouw van de grootste zeesluis ter wereld, steken we de IJmond in een modern jasje. Bovendien heeft de IJmond prachtige kansen op het gebied van toerisme en recreatie. Als we deze kansen regionaal aanvliegen in plaats van elke IJmond-gemeente afzonderlijk, komen we tot de beste resultaten.’ Waarbij burgemeester Smit aanvulde: ‘We moeten inzetten op supersnel transport. Eigenlijk zou je binnen 10 minuten vanuit Amsterdam bij ons aan de zee moeten kunnen komen. Laten we daarop inzetten.’ Natuurlijk waren er ook onderwerpen, zoals het openbaar vervoer over water, waarbij de ondernemers en aanwezige politici clashten. Het congres bij Tata Steel bracht deze partijen in elk geval met elkaar in gesprek. Niet alleen tijdens de paneldiscussie, maar ook tijdens de afsluitende borrel. Waarbij Kelder afsloot met de woorden: ‘Er zijn best zelfverzekerde mensen hier in de IJmond.’
Plaats een reactie