Sjors zit niet lekker in z’n vel. Hij levert nog wel zijn arbeid, maar in een lager tempo en maakt teveel fouten. Cheffie loopt een beetje ongemakkelijk en ongedurig om Sjors heen.
Cheffie probeert weleens schoorvoetend een gesprekje met Sjors aan te gaan, maar zonder echt resultaat. Sjors weet het ook niet zo goed en de (verloren) tijd schrijdt verder. Cheffie zoekt gemakkelijker contact met de collega met een gebroken been.
De collega’s merken ook aan Sjors dat hij niet lekker in z’n vel zit. Zij weten er eigenlijk geen raad mee. Zij vinden het vervelend voor Sjors. Maar hij moet zich ook niet aanstellen en ze worden ongeduldig. Ze gaan hem een beetje ontlopen.
Herkenbaar? Of……een beetje dan? Wat kan Cheffie als werkgever wel doen als zijn werknemer onduidelijke signalen afgeeft? Als hij zich nog niet ziek meldt, wel (privé) problemen heeft. Zichtbaar ongelukkig is en loopt te worstelen met zichzelf? Een emotionele muur om zich heen bouwt. Zich terugtrekt en zichzelf onzichtbaar maakt. Of zichzelf overschreeuwt. Op alles ja zegt…..maar dan dikwijls vastloopt. Zijn deadline niet haalt en teveel fouten maakt.
Wat doet u dan als leidinggevende en/of werkgever? Kijkt u weg? Of gaat u het aan? Zoekt u een oplossing voordat Sjors echt uitvalt en weken of misschien maanden ongelukkig thuis gaat zitten. Een schadelast van ettelijke (tien) duizenden euro’s voor de werkgever. In een preventief gesprek met een coach/casemanager kan de werknemer zijn energielek boven tafel krijgen. Een dergelijk gesprek moet constructief zijn. Belangrijk zijn de 4 gedragsdeuren: Feiten (denken), Problemen (voelen), Doelen (behoeften), Acties (doen) die doorgesproken worden.
Mensen zoals Sjors weten vaak hun persoonlijke behoeften (doelen) niet te benoemen. Dat leren ze in dergelijke gesprekken wel te doen. En er ook direct acties aan te verbinden. Wanneer iemand beter voor zijn emotionele behoefte weet te zorgen, vermindert zijn energielekkage. Hij komt uit zijn dal en gaat zijn arbeid weer naar vermogen leveren. Hij kan weer gelukkig worden!!
Sjors: Cheffie ik ben bij de coach/case-manager geweest. Ik weet nu wel wat ik moet doen. Aan jou heb ik een paar vragen namelijk…
Wat denkt u? Zouden dergelijke constructieve gesprekken met een coach/casemanager, een vergelijkbare ondersteuning kunnen zijn, als de krukken van de collega met een gebroken been? Sjors kan (gedeeltelijk) zijn arbeid blijven leveren. De voordelen en besparingen van deze kleine investering hoeven wij u verder niet uit te leggen………toch?
Coen Splinter Senior Casemanager
Aandacht Arbo
Zeestraat 80
1942 AS Beverwijk
T: 0251 273883
Plaats een reactie