‘Als je ver wilt komen, ga dan samen op pad.’ De boodschap was duidelijk tijdens Robotica: Innovations on Tour: door samen te werken bereik je meer. Het ondernemersevent in de RaboWeek IJmond vond op 1 oktober plaats in het congrescentrum van Tata Steel, bij uitstek de plek om over innovatie en technologische ontwikkelingen te praten. Rabobank IJmond had twee inspirerende sprekers uitgenodigd om de aanwezigen mee te nemen op een duizelingwekkende reis door de wondere wereld van de digitale revolutie.
‘Bedrijven investeren steeds meer in innovatie’, aldus Marcel Gerritsen, directeur Innovatie & Strategie van de Rabobank. ‘Onderzoeksbureaus verwachten dat de groei in robotica-investeringen de komende jaren met 35% zal stijgen. Het is een ongelooflijke groeimarkt waarin Nederland wereldwijd een aardig deuntje meeblaast, onder meer door de samenwerkingsverbanden Techport, Brainport en RoboValley. Als je zelf geen tijd hebt om te innoveren, dan kun je altijd nog de hulp inroepen van accelerators en incubators. Dit soort samenwerkingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook in uw achtertuin; de Techport-regio en de Metropoolregio Amsterdam. Veel van deze initiatieven worden ondersteund door de Rabobank, omdat wij innoveren erg belangrijk vinden.’ Als het gaat om de financiering, dan biedt de Rabobank ook een helpende hand. Gerritsen: ‘Wij bieden kennis, kapitaal en netwerk. Een goed voorbeeld is dat wij bedrijven helpen bij het vinden van afnemers, zodat het risico van de investering afneemt. Daardoor wordt het makkelijker om met innovatie aan de slag te gaan.’
De tweede spreker, innovatiestrateeg Mike van Rijswijk, maakte met een inspirerend verhaal duidelijk in wat voor een bijzondere tijd we leven. Een pc kleiner dan een rijstkorrel, complete huizen printen, een robot die voor je kookt, vliegende auto’s, gekweekt vlees; het kwam allemaal voorbij. ‘In 2045 zijn computers slimmer dan de mens en kunnen robots zichzelf herprogrammeren. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Daarom zijn wij nu al bezig met technologische ontwikkelingen die pas over 10 tot 20 jaar ingeburgerd zijn. Kennis is voorsprong. Maar innoveren is ook vallen en opstaan, want je doet vaak dingen waar de maatschappij nog niet klaar voor is.’ Van Rijswijk, die een paar jaar geleden de eerste sociale robot naar Nederland haalde, gaf een groot aantal voorbeelden van manieren waarop robotica op dit moment al wordt ingezet. ‘In Amerika belt de Google Assistent naar bedrijven om te controleren of de openingstijden nog kloppen. Dat is een volautomatisch proces waar geen mens aan te pas komt. In Nederland is deze ontwikkeling ook niet meer te stoppen. Over een jaar gebruikt eenderde van de Nederlanders Google Home om processen aan te sturen, zoals de verwarming aanzetten of een afspraak maken bij de kapper. Ook dat is robotica.’ Na afloop konden de nieuwste technologieën worden uitgeprobeerd op de Innovation Playground, waar onder meer Cityhub, IM Systems, Sense Glove, Innomics, Evanet, Robotwise, Movi?o Robotics en Mike van Rijswijk zelf hun innovaties toonden. De sociale robot Pepper trok veel bekijks, maar dat gold ook voor de 3d-printer die snoepjes kan maken en de sense glove waarmee de gebruiker virtuele objecten aan kan raken en vast kan pakken. Het event werd afgesloten met een netwerkborrel waar meerdere ondernemers met elkaar in gesprek gingen over mogelijke samenwerkingen.
Plaats een reactie