Ondernemer John Griffioen heeft het bewijs geleverd dat je een catastrofe ook als kans kunt zien. Een jaar geleden werd zijn strandpaviljoen getroffen door brand. Aloha moest worden gesloopt en Griffioen bouwde een verbeterde versie van de populaire strandtent. ‘De brand heeft ons in staat gesteld het bedrijf aan te passen aan deze tijd.’
Het strand van Velsen-Noord, ingeklemd tussen Wijk aan Zee en de Noordpier en letterlijk onder de rook van Tata Steel, staat bekend als paradijs voor windsurfers. De golfslag is zo bijzonder dat liefhebbers uit heel Nederland hier met hun plank het water opgaan. Hier vind je geen überhippe strandtenten en nergens klinkt het geluid van ploppende champagnekurken. Op het strand in Velsen-Noord is de sfeer laidback, alsof de tijd even stil staat. Bij de paviljoens zijn surfers in wetsuits net zo welkom als een oma met haar kleinkinderen.
John Griffioen voelt zich vanaf het eerste moment thuis op het strand van Velsen-Noord. ‘Het is hier te gek. Verzin maar een plek waar je op een haven uitkijkt, waar cruiseschepen langsvaren en waar je fantastisch kunt surfen. Zo’n dynamiek heb je nergens in Nederland, zelfs niet in de Rijnmond. Wij kwamen hier al voordat ik mijn IT-bedrijf had verkocht en we op deze plek een strandpaviljoen wilden beginnen. Er zijn nog steeds drukke dagen waarop ik alles uit mijn handen laat vallen om te gaan surfen. Dat zijn dingen die je gewoon moet blijven doen.’
Op deze fantastische plek openden John en compagnon Peter Lugtenberg tien jaar geleden een strandpaviljoen. Het bleek een schot in de roos. ‘Het ging veel harder dan verwacht. In het eerste jaar draaiden we al het dubbele van wat we vooraf hadden geprognosticeerd. Daarna hebben we ieder jaar geplust. Het enige dat wij hebben gedaan is ons eigen gedachtegoed uitdragen. Wij gaan in alles voor kwaliteit. Daarom doen we zaken met tien verschillende leveranciers. In Nederland neemt iedereen maar genoegen met de grijze middelmaat. Wij weigeren dat te doen.’
Maar toen, op tweede pinksterdag 2014, sloeg het noodlot toe. Medewerkers van Aloha sliepen in de buurt van het paviljoen en werden ’s nachts wakker van het geluid van omvallend glaswerk. De keuken bleek in brand te staan. De brandweer was er gelukkig snel bij en had de vlammen binnen het uur onder controle. Toen Griffioen de volgende ochtend arriveerde, stond het pand nog overeind. ‘Ik dacht in eerste instantie dat het wel meeviel, maar de verzekeringsexpert velde binnen vijf minuten een ontnuchterend oordeel: de boel moest plat. Daarna was het nog een paar dagen spannend, omdat we niet zeker wisten of de verzekering alles zou dekken. Gelukkig was dat wel het geval. We zijn meteen aan de slag gegaan met de tekeningen, maar het duurde nog vijf maanden voordat de gemeente Velsen de vergunning had afgegeven. Dat was heel frustrerend, want wachten kost meer energie dan hard werken. Toen zijn we maar lekker lang op vakantie gegaan. Dat hadden we al tien jaar niet meer gedaan in de zomer. Vooral mijn zoon van zeven vond het geweldig.’
Griffioen ging in zee met De Geus Bouw, een middelgrote aannemer die bereid was een boeteclausule te tekenen. Daarmee was hij er zeker van dat de deuren van Aloha dit voorjaar weer open konden. ‘De aannemer heeft alles uit de kast getrokken om op tijd klaar te zijn. Ze hebben zelfs rond de kerstdagen doorgewerkt.’ Het belangrijkste uitgangspunt was het behouden van de sfeer van het oude Aloha. ‘We waren succesvol en dat wilden we blijven. Maar alle punten waar we na tien jaar niet meer tevreden over waren, hebben we verbeterd. We hebben er een zaal bijgebouwd, de toiletten op een andere plek geplaatst en de looplijnen van het personeel geoptimaliseerd. De brand heeft ons in staat gesteld het bedrijf aan te passen aan deze tijd, zonder afbreuk te doen aan de typische Aloha-sfeer.’
Het strandpaviljoen draait sinds de paasdagen weer op volle toeren. Tijdens het interview wordt Griffioen twee keer aangesproken door gasten. ‘Wat fijn dat jullie weer open zijn’, klinkt het steeds. De ondernemer hoort het glimlachend aan. ‘Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze vorig jaar niet of nauwelijks naar het strand zijn geweest. Zonder Aloha vonden ze er niets aan.’
Het geheim van Aloha schuilt volgens de eigenaar in de relaxte sfeer en de eerlijke producten die er worden verkocht. Veel daarvan zijn biologisch of dragen op een andere manier bij aan een betere wereld, zoals de maïsrietjes die na drie maanden volledig gecomposteerd zijn. ‘Ik kan met zekerheid zeggen dat alles wat wij verkopen goed is. We maken zelf biologische ijsthee en onze surferssmoothie met acai-bessen is erg populair. Dit soort producten – vers, eerlijk en puur – past goed bij de filosofie van ons bedrijf. En zit je er niet op te wachten omdat je het allemaal maar onzin vindt? Dan kun je beter ergens anders heen gaan en aan je vriendjes vertellen dat er bij Aloha niets aan is.’
Rabobank IJmond organiseerde in april in strandpaviljoen Aloha, dat toen net weer open was, een bijeenkomst voor horeca-ondernemers. Onder de naam Herrie in de IJmond gaf tv-hotelier Willem Reimers zijn visie op de horeca. Daarnaast vertelde John Griffioen over de gevolgen van de brand in zijn bedrijf. ‘De bijeenkomst was bedoeld om kennis te delen en ondernemers met elkaar in contact te brengen’, aldus Job Worm, Adviseur Bedrijven van Rabobank IJmond. ‘Onze focus ligt momenteel op het organiseren van kleinschalige evenementen waar bedrijven echt iets aan hebben.’ Griffioen vindt het goed dat de Rabobank een dergelijk platform aanbiedt. Hij vraagt zich wel af wat de toegevoegde waarde was van het praatje van Reimers. ‘Ik denk dat je beter een ondernemer uit de regio zijn verhaal kunt laten doen en daar vervolgens als bank op inhaken. Het verhaal van een ervaringsdeskundige zegt veel meer dan kleine lettertjes in polissen en overeenkomsten. Je moet het tastbaar maken.’ De bank heeft toegezegd de suggestie van Griffioen mee te nemen in de evaluatie van het evenement.
Meer weten?
De IJmond is een krachtige en dynamische regio. Als Rabobank IJmond willen wij graag de werk- en woonom-geving van mensen in de IJmond versterken. Dit doen we door kennis te delen, partijen aan elkaar te verbinden en geld of diensten beschikbaar te stellen.
T: (023) 51 33 600
E: bedrijven@ijmond.rabobank.nl
W: www.rabobank.nl/ijmond
Plaats een reactie