Voor het vijfde jaar op rij is Techport de grootmeesters van het Tata Steel Chess Tournament achterna gereisd. De bus met ondernemers, bestuurders en onderwijsprofessionals zette woensdag 17 januari koers naar het Media Park in Hilversum, waar een speelronde van het bekende schaaktoernooi plaatsvond.
De groep uit de IJmond werd welkom geheten in de Media Campus, een verzamelplek voor leren in de media-industrie. Deze plek staat synoniem voor life long learning; de technische ontwikkelingen in de media volgen elkaar zo snel op dat kennis snel achterhaald is. Dat het wel goed zit met het kennisniveau in Hilversum bewijst MediaMonks, een jonge onderneming die in korte tijd uitgroeide tot het grootste digitale productiebureaus ter wereld. Hier wordt volop gewerkt aan virtual reality en augmented reality.
De opleidingen in Hilversum hebben een grote aantrekkingskracht op jong talent dat in een sterk digitaliserende wereld is opgegroeid. ,,Vroeger werd je opgeleid om een camera te bedienen of om het geluid te mixen, maar tegenwoordig is alles gericht op allround inzetbaarheid’’, aldus marketingmanager Marlies van de Meent van de Media Campus. ,,Jongeren begrijpen dat je in de huidige tijd veel verschillende dingen moet kunnen. Alles draait om snelheid. Daarom moet je zelf een item kunnen monteren en voorzien van titels. De studenten van nu pakken dat razendsnel op.’’
Oud-minister Pieter Winsemius schotelde de bezoekers een masterclass business psychologie voor, waarin hij de focus legde op de parallellen tussen de schaaksport en creatief ondernemerschap. ,,Een schaker speurt, bedenkt, weegt af en overdenkt’’, aldus de inmiddels 75-jarige Winsemius. ,,Tussen uitdaging en oplossing zitten meerdere stappen. Vaak leidt een ander raamwerk naar iets moois. Creatief zijn is het doorbreken van wat normaal is. Bij ondernemen is dat niet anders. Durf tegennatuurlijk te handelen. Breek je zekerheden af, wees inefficiënt, maak irrationele keuzes en rem jezelf. Het is niet voor niets dat de beste ideeën in bed, in bad of in het vliegtuig ontstaan. Ik heb het milieubeleid voor het kabinet Lubbers I ooit op een vlucht naar Singapore uitgetekend. Er gaat niets boven dooie tijd.’’
Na het inspirerende verhaal van Winsemius (‘de sleutel naar vernieuwing zijn de verbinders’) werd de groep in vieren gedeeld voor de Media Park Safari. Er werden bezoeken gebracht aan facilitair bedrijf United, multimediaproducent NEP, decorbouwer Unbranded en het MBO College Hilversum, dat studenten opleidt in twee eigen studio’s. Op het Mediapark werken in totaal 6.000 mensen bij 125 verschillende bedrijven, waarvan de NPO, NOS, RTL en Ziggo de bekendste zijn. Op het complex staan 25 studio’s.
Tijdens de rondleiding bij United werden de vrachtwagens ingeladen die deze week naar het Zuid-Koreaanse Pyeongchang vertrekken. Het facilitaire bedrijf met Nederlandse roots verzorgt de uitzending van de openingsceremonie, alle medailleceremonies en de afsluiting van de Olympische Winterspelen. United verzorgt de beeld- en geluidsregistratie van sportwedstrijden en popconcerten over de hele wereld, en dat wordt allemaal geregeld vanuit het voormalige radiogebouw in Hilversum.
Iets verderop, in het MBO College Hilversum, gaf studiomanager Willem Groenewoud uitleg over de uitstekende faciliteiten die de docenten en studenten op het Media Park tot hun beschikking hebben: Studio 6 en het voormalige astmacentrum Heideheuvel. De nadruk ligt op leren door het te doen. ,,Vaak werkt het beter dat iemand een keer flink zijn hand brandt aan een studiolamp dan dat hij of zij drie uur naar een theoretisch verhaal moet luisteren’’, aldus Groenewoud. ,,Niet helpen, maar zelf laten ervaren. Dat is in het mediavak de beste manier.’’
Het bezoek aan het Media Park werd afgesloten met een netwerkborrel in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Dit imposante gebouw was het decor van de vijfde speelronde van Tata Steel Chess. Het diner werd aangeboden door de gemeente Beverwijk.
foto: Techport/Hans van der Mast
Plaats een reactie